Budapest - Milánó járat...

Dunai Anita interjúja Tombor Zoltánnal

Tombor Zoltán fotós, 1973-ban született Budapesten, szülei a textilszakmában dolgoztak a legnagyobb butikkorszak kellős közepén. Nővére, Saci, sikeres sminkes, megannyi    reklámfilm, fotósorozat, divatbemutató, tévéműsor sminkese.

Zoltánt még  Saci öccseként ismertem meg, egy lehengerlő humorú fiút, akinek jó a közelében lenni, aki elvarázsolja  a csajokat, aki mindenkinek a haverja. Aztán egyszer csak Zoltán elkezdett fotózni. Akkoriban a Voilá magazin főszerkesztője voltam, sokat dolgoztam Sacival, s ő kérte, hogy Zoltánt is próbáljuk ki egy sorozat erejéig. Ennek már  vagy tizenöt éve.


Mondd, Zoltán, hogyan kerültél kapcsolatba a fotózással?

"Már egészen kicsi koromtól különös vonzalmat éreztem a női szépség iránt, s ezt meg is akartam örökíteni valahogy. Húsz évesen kezdtem komolyabban foglalkozni a fotózással, eleinte divatbemutatókat fotóztam és modellügynökségeknek teszteltem. Hála nővéremnek, Tombor Sacinak és unokatesómnak, Hajas Lacinak könnyebben nyíltak az ajtók az első években. Később Náray Tamás sokat segített azzal a lehetőséggel, hogy éveken át fotózhattam a kollekcióit. ’98 után  már folyamatosan dolgoztam a nagyobb magazinoknak, reklámügynökségeknek, tervezőknek és lemezkiadóknak is. Állandó csapattal készítettem a képeket, nővérem, Saci sminkelt és barátom  Snoopy (Tüzes Tamás) volt a fodrász."

Tehát egy sikeres hazai karriert hagytál magad mögött 2003 év végén, amikor elhatároztad, hogy Milánóba költözöl.

"Úgy éreztem, lassan elfogytak az igazi szakmai kihívások otthon és szerettem volna próbára tenni magam a nemzetközi porondon is. Ráadásul 2003-ban volt egy motorbalesetem, s azóta kicsit másképp látom az életet. Milánó tűnt a legjobb választásnak, mert itt voltak barátaim. Felszámoltam mindent, és  útnak indultam." 

Milyen volt az első időszak?

"Nehéz volt, túl vagyok rajta. Összeraktam a portfoliómat az összes rangosabb magazin és reklám megjelenésemmel, és elkezdtem járni az ügynökségeket és a lehetséges megrendelőket. Az első év végére rádöbbentem, hogy az elmúlt tíz év munkája itt szinte semmit sem ér, talán annyit elhisznek rólam, hogy volt már kamera a kezemben. Tíz esetben kilencszer azzal búcsúztak el tőlem, szívesen látnak újra, majd ha lesznek olaszországi megjelent anyagaim. Furcsa, 22-es csapdájának tűnt, hogy az lenne a feltétele az első olasz munkámnak, ha lennének megjelent olasz anyagaim. Hogyan lehet egy ilyen csomaggal elindulni?"

Nem gondoltál arra, hogy hagyod az egészet és visszajössz a biztos kis életedbe?

"Nem, őszintén szólva, ez komolyabban nem fordult meg a fejemben. A második év végére találtam egy nem túl nagy ügynökséget, akiken keresztül sikerült  megkapnom néhány katalógusfotózást és kisebb magazinok divatanyagát. Így újraépítgettem a könyvemet,  s megszületett az első kétoldalas Vogue megjelenésem is, amely az egyik régebbi, Sellők című kiállításom vizes sorozatából került ki."

Ez volt a nagy fordulat?

"Nem, a változást az jelentette, amikor 2005-ben megismertem jelenlegi ügynökömet, Paola Sciaretta-t. Paola ekkor már 22 éve volt a szakmában, együtt dolgozott a világ vezető magazinjaival és divatházaival, s éppen új fotóst keresett. Később megtudtam, hogy sok fotós közül választott ki, mert fiatalt akart, nem ismertet és mindenképpen külföldit.  Az elmúlt három évben szoros barátság szövődött köztünk, csodálatos érzés, hogy ő jelenti nekem a hátteret, a reményt. Rengeteg olyan szakmai és emberi dolgot tanultam tőle, amit senkitől sem szerezhettem volna meg."

Hogyan dolgoztok együtt?

"Számomra teljesen ismeretlen módszerrel építettük újra a könyvemet, és haladunk most is munkáról munkára. Minden egyes megjelenés tudatosan és előre megírt forgatókönyv szerint történik. Megtervezzük, hogy melyik megrendelő melyik után következik, milyen munkát melyik időszakban kell elvállalni és miért."

Mi alapján választanak ki egy fotóst?

"A megrendelők, art direktorok arra kíváncsiak, hogy hogyan közelítesz meg egy adott témát, milyen az összkép, a hangulat, amelyet a portfoliód sugároz. Milyen nőtípust kedvelsz, hogyan sminkeltetsz, milyen hajakat választasz, mennyire vagy kifinomult a világításban és a pózokban, egyszóval az ízlésedet akarják kibérelni egy napra."

Hogyan zajlik egy divatfotózás?

"Először is találkozunk a stylisttal, vagy a fashion editorral, néha ez ugyanaz a személy.  Ő elmondja milyen divatsorozatot szeretne, néha lay outot is hoz, megbeszéljük a hangulatot, azt, milyen típusú modell legyen. Kitűzzük a fotózás dátumát, én leszervezem a műtermet. Itt szinte senkinek nincs saját műterme, mindenki  bérel, hiszen egyik nap itt, két nap múlva talán a világ másik pontján fotóz.  Bekérem a technikát, a fodrászt, körmöst, sminkest, modellt, asszisztenciát. Körülbelül 15 fős stáb jelenik meg a műteremben. Minden fotót alaposan előkészítünk, polaroidokat lövünk róla, biztosra megyünk."

Mennyire  előre eltervezett egy fotó és mennyire az adott pillanat műve? A megrendelő vagy fashion editor mennyire pontos lay outot ad egy fotóról? Olyan ez, mint egy reklámfotónál?

"Nem annyira precíz. Tudjuk, hogy kb. 12 oldal lesz a divatsorozat, ebből tervezünk két dupla oldalas fotót, egy portrét, két megvágottat, stb. Azt is tudjuk, hogy mondjuk ugrálós stílusban szeretnénk fotózni az egészet. De hogy jobbról ugrik balra, vagy felhúzza a térdét, vagy guggolásban érkezik, azt nem tervezzük meg előre."

És a modellek? Maguktól dolgoznak vagy folyamatosan instruálni kell őket?

"Attól függ. Ha profi modell, akkor nagyon sok ötlete van, magától dolgozik, inspiráljuk egymást. Ha pedig jön egy 16 éves orosz szépség, akinek még nincs tapasztalata, akkor irányítom."

Tényleg, milyenek a modellek? Életben is rögtön látszik, hogy milyen lesz a képen?

"Legtöbbször nem. Van, hogy megérkezik egy teljesen hétköznapi, vagy egy „ufófejű” lány és elkap a jeges iszonyat, hogy úristen, mi lesz ebből. Aztán elkapja őt a csapat, sminkes, fodrász, beáll a fénybe, belenéz a kamerába és jaj, ott áll a kész modell. Na persze ez nem azt jelenti, hogy kötelező rondának lenni ahhoz, hogy valaki sikeres modell legyen! Vannak a klasszikus szépségek, akik a hétköznapi értelemben is gyönyörűek, mint például Gisele Bündchen, de az igazság az, hogy a  legtöbb topmodell mellett simán, hátrafordulás nélkül mennénk el az utcán. Sokkal több van bennük, mint ahogy az első pillanatban látszik. Ilyen például Jessica Stam topmodell is."

Milyen a te modelltípusod?

"Én a brazil típusú, dús hajú, kerek fenekű, de kecses gazellákat  szeretem, amilyen a fent említett Gisele is. De  Tombor Zoltán, a férfi, nőideálja nem minden esetben egyezik ám meg Tombor Zoltán fotós kedvenc modellalakjaival. Amíg Gisele típusú modelleket szívesen elhívnám vacsorázni, sőt még vacsi után sem engedném el egykönnyen, addig izgalmasabb lehet egy adott sorozatra az az arc, amely  eltér a klasszikus szépségtől, s a munka folyamán bontakozik ki belőle a csoda."

Hagyjuk a modelleket, a divatfotózáshoz milyen adottságok kellenek? Mitől jó egy fotós?

"Sokan sajnos azt hiszik, attól, hogy elvégeznek egy jó iskolát, megtanulják a technikát, a világítást, már jó fotósokká válnak. De más művészeti ágban is így van ez, ha a belsőd, a személyiséged átütő és gazdag, akkor mindegy, hogy mivel fejezed ki. Biztos vagyok abban, hogy David Lynch, ha zenész lett volna, abban is felszínre tört volna az egyénisége. Mindegy, hogy van-e baromi jó fényképezőgéped, vagy nincs, tökéletesek-e a lámpáid, vagy nem. Csak az számít, hogy belül gazdag vagy-e. Egy ember fényképezése nem technikai, hanem sokkal inkább lelki kérdés. A legnagyobb guruk sem a kamerájuktól lélegzetelállítóak, hanem attól, amit magukban hordoznak, attól, amit és ahogyan gondolkodnak a világról."

Mondj olyan fotósokat, akiket példaképnek tekintesz, s a maiak közül olyanokat, akiknek szereted a munkáit.

"Olyan ikonok miatt kezdtem fényképezni, mint, Irvin Penn,  Richard Avedon vagy Helmut Newton, de nagyon szeretem a maiak közül Craig McDean-t, David Sims-t, Greg Kadel-t."

Mi a sikered titka?

Aki ismer, s nekem van szerencsém ehhez immár  közel 20 éve, tudja, hogy elképesztő a szöveged, egyetlen másodpercig sem lehet unatkozni melletted, az ember folyamatosan röhög a közeledben. Kint is kamatoztatod ezt a képességedet?

"Persze, könnyen kommunikálok, szeretnek velem dolgozni, mert jó a hangulat, jópofán irányítom a team-et. Fontos az is, hogy a stílusom, a világításban, a nőtípusomban nem szélsőséges, nem vulgáris,  cseppet sem underground vagy dark, inkább közérthető,  a szépséget kereső, mindig pozitív és szexi. Januárban lesz öt éve, hogy Milánóba költöztem, s bár dolgozom az olasz Vogue-nak, és sok nemzetközi magazinnak, csak most tudatosodott bennem, hogy mennyire az elején tartok még a világviszonylatban számon tartott élvonalhoz képest."

Fontos  szerinted a saját megjelenésed, az, hogy milyen imázst közvetítesz magadról? Számít ez egy munka megnyerésénél?

"Nagyon fontos. A kinézet arról árulkodik, hogy mit képzelsz el magadról, mennyire értékeled magad, képet ad arról, hogy mi van belül. Ez nem sznobságot jelent, főleg nem hatalmas  márkaneveket egy pólón, vagy azt, hogy csak a legdrágább holmikat hordhatod. Legyen rajtad egy jó cucc, akármilyen laza is a megjelenésed. Tehetség kell ahhoz is, hogy tudd megálmodni, előkészíteni, kommunikálni és nem utolsósorban értékesíteni a művészetedet. S ebbe természetesen a saját megjelenésed is beletartozik."

Milyen sűrűn jársz haza? Dolgozol azért itthon is?

"Persze, havonta, kéthavonta hazamegyek, sokat fotózom otthon is, ez mindig attól függ, hogyan, milyen időbeosztásban dolgozom itt, mennyi időm marad. Az itteni munkáknak  rendelem alá az otthoniakat. Hiányoznak a szüleim, Saci, de most úgy érzem, máshol van dolgom. Nagyon sokat jelent nekem a munkám, szinte csak ennek élek, s ezért hoznom kell áldozatokat az élet más területein."

Összegezve mindent, jó döntés volt öt éve az  a bizonyos elhatározás?

"Minden szempontból jó döntés volt, s tudom, hogy még hoznom kell majd hasonlókat. Állandóan terveket szövögetek, megyek tovább, nemsokára talán itt hagyom Milánót is. De erről még nem akarok beszélni."

http://www.tombor.com

Kapcsolódó képgalériák:

Tombor Zoltán - Black and White
Tombor Zoltán

Címkék:
Kapcsolódó cikkek:
HIRDETÉS
Vitrinblog
Vitrin Blog | ...Divat, Stílus & Szépségápolás Kicsiny Kirakata...
hirdetés