Görbe tükörbe zárva: gyerek modellek

A Vogue ma már egy közismert szó, mely beleette magát mindennapjainkba. A nők és a férfiak többsége is tudja a világ fejlettebb oldalán, hogy mit is szimbolizál ez az egyetlen szó. DIVAT. Csak így, minden sallang, többletjelentés nélkül. A Vogue magazin évtizedek óta a modern nyugati nők divatbibliája volt. Az évek során a lap is fejlődött. Ma már gyerekkiadása is van…

Vogue Enfants, pillantottam meg a magazint egy online oldalon. Sosem hallottam még róla, pedig szeretem azt gondolni, hogy a divat világában többé-kevésbé tájékozott vagyok. Nem azért, mert megengedhetem magamnak a csillagászati árú termékeket, melyet a Vogue kvalitású magazinok kínálnak olvasóiknak, hanem azért, mert egy ilyen magazin által nyújtott fantáziavilágban jó egy kicsit elmerülni. Ha pedig a mesebeli ruhákat és környezetet még ártatlan gyermeki arcokkal is párosítják, akkor ki ne kezdene el olvadozni a magazin lapjai fölött?


Valószínűleg Carine Roitfeld, a Vogue Párizs akkori főszerkesztője is így gondolkozott, mikor 2010 áprilisában útjára indította a Vogue Enfants elnevezésű magazint, mely azóta a párizsi Vogue kiegészítő lapjaként jelenik meg minden hónapban. Az igazán stílusos szülők és divatra érzékeny csemetéik ugyanis ezt a magazint böngészve könnyedén tájékozódhatnak arról, hogy miben is kell megjelenniük, hogy is kell a gyerekszobát átalakítani ahhoz, hogy igazi trendi gyerekük legyen. De vajon mennyire egészséges ez a gyerekek szempontjából? A kérdés és a körülötte kavargó pro és kontra érvek már hosszú évek óta osztják meg a vitázókat.


Néhány éve, vagy inkább évtizede döbbent szemtanúi vagyunk egy trendnek, mely a fiatal kislányokból és kisfiúkból szépségversenyeken és divatfotózásokon babaarcú felnőtteket kreál vastag smink és a nem létező idomokat hangsúlyozó ruhák alatt. Ám míg a gyerek szépségversenyek világa inkább csak egy szűk szülői kört érint, addig a luxusdivat és a magazinok számára készülő fotósorozatokkal már sokkal többen szembesülnek. A reakció pedig a legtöbb esetben döbbenet, hitetlenség és egyfajta irtózás. Ami érthető is, ha azt látjuk, hogy 10 éves gyerekekből a divat nevében megpróbálnak szexuális tárgyakat fabrikálni, hogy mutathassanak végre valami újat, amire még mi, a jól kondicionált, sok furcsaságon felnőtt generációnk is felkapjuk a fejünket.


A Vogue pedig úgy tűnik, hogy élen jár ebben a trendben. Hiszen alig negyedéve történt a Vogue 2010 decemberi számában, hogy a Vogue Párizs és Carine Roitfeld megdöbbenést keltett szakmán belül és kívül is, mikor a divatmagazinban egy olyan sorozatot jelentetett meg, melyben 10 éven aluli kislányokat úgy ábrázolt, mintha azok szexuálisan érett vagy inkább már túlérett 20-30 évesek lettek volna. Carine Roitfeldnek az a lapszám volt az utolsó, melyet a Vogue főszerkesztőjeként adott ki.

   

Persze sokat lehetne találgatni, magyarázni, hogy milyen művészi cél rejlik gyerekek ilyen fajta ábrázolásmódja mögött, de tény, hogy mindaddig míg a szemlélők legtöbbjében ezeket először látva nem egy akadémiai értekezés ugrik be a stílusról és divatról, hanem más sokkal ösztönösebb érzések, addig nehezen hihető és igazolható, hogy a gyerekeknek ilyen módon ábrázolva helyük lenne a divatmagazinok hasábjain.

   

Az ilyen típusú megjelenésekben a közvetített üzeneten túl mégis az a leginkább zavaró, hogy nem érti meg a szemlélő, hogy miért nem lehet a gyerekdivatot legalább az arany középúton tartani. Biztos, hogy számtalan szülő, divatrajongó és érdeklődő akkor is megvenne egy ilyen magazint, ha koruknak megfelelően ábrázolnák a gyerekmodelleket – játszva, élvezve a koruk adta szabadságot –, nem mint 10 éves testbe zárt, sokat látott felnőtteket. Ugyanis a drága ruhák és lakberendezési tárgyak között a Vogue Enfants modelljei inkább tűnnek morcosnak, komornak és keményen dolgozó koravén próbababáknak, mint gondtalan 10 éveseknek, akik az egészet csak a játék kedvéért csinálják.

Fotók forrása: Vogue Enfants

Címkék:
Kapcsolódó cikkek:
HIRDETÉS
Vitrinblog
Vitrin Blog | ...Divat, Stílus & Szépségápolás Kicsiny Kirakata...
hirdetés